Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Fedde en Myrna Kuperus - den Dekker - WaarBenJij.nu Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Fedde en Myrna Kuperus - den Dekker - WaarBenJij.nu

Dubai

Door: Myrna

Blijf op de hoogte en volg Fedde en Myrna

15 December 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Het is weer tijd voor een nieuw stukje op onze blog! En deze keer heb ik, Myrna, de eer jullie te mogen schrijven! :)

Dubai…. Omdat Fedde met zijn visum maximaal maar 30 dagen in het land mag blijven, moet hij elke 30 dagen een visumrun maken. De eerste keer stond deze gepland voor Dubai! En omdat we elkaar inmiddels toch wel heel erg misten en we dat weekend een half jaar samen waren, ben ik ook een paar dagen naar Dubai gegaan om even lekker samen te kunnen zijn!

Voor mij begon op woensdag 11 december de grote reis naar het Arabische. Op Schiphol werd ik nog even uitgezwaaid door Wybo, de broer van Fedde, die net zijn schoonzusje uit Zuid-Afrika had opgehaald. Na een vlucht van ongeveer 6 uur mezelf vermakend met wat films, goede series, een lekker maaltje en een praatje met mijn duitse buren, lande ik in Dubai en je weet meteen dat je in een rijk Arabisch land bent zodra je het vliegtuig uitstapt. Grote hallen, een enorme waterval van 3 verdiepingen hoog en niet te vergeten de mannen in witte gewaden en op slippers en de vrouwen in het zwart. Vooral bij de douane nogal imponerende figuren. Ik had Fedde inmiddels al aan de telefoon gehad die na dat ik hem vertelde dat ik nog door de douane moest reageerde met: “Ooooohw dan duurt het nog wel even ,dan zie ik je over 1 tot 1,5 uur!” Ehm Pardon….? Nou, ik had me dus voorbereid op lange wachttijden en moeilijke toestanden maar ik werd door een heel vriendelijk meisje naar de juiste rij gedirigeerd en 15 minuten later stond ik met mijn koffer buiten! Fedde had er blijkbaar bijna 1,5 uur over gedaan voordat hij door de douane was. Tja… Je krijgt wat je verdient zullen we maar zeggen! ;) Nadat we elkaar hadden gevonden, jeeeej, (wat nog een hele opgave is als je beide “buiten” staat… maar op een compleet andere terminal staat :p)… hebben we een taxi genomen naar het Carlton hotel op 10 minuutjes van het vliegveld en een eerste glimp van de stad kunnen opdoen! Wat een overweldigende stad is dat! Alles is groot, luxe en zo gek als ze het maar kunnen bedenken. Maar bij aankomst was het wel inmiddels rond 01:00 dus zijn we meteen in bed gedoken.



Dag 1 – donderdag 12 december

De eerste dag namen we de metro, uiteraard, naar de Dubai Mall, het grootste winkelcentrum ter wereld. En dat staat natuurlijk in Dubai, alles moet hier het grootst, het duurst, het hoogst en het meest zijn, we zagen ook een bord voorbij komen waarop stond: “Wie zegt dat het niet gaat om het winnen, is nog nooit in Dubai geweest.” Een motto wat ze zeker waarmaken. De Dubai Mall heeft onder andere een waterval van 4 verdiepingen hoog, een gigantisch aquarium met haaien en roggen (Fedde: en je loopt er tegenaan alsof ze “ruimte over hadden” – BAM, aquarium midden in de kamer), een ijsbaan (niet gescheiden door allerlei thermische fratsen, neeeee, op de ijsbaan koud houden en ernaast een aangename 23 graden, lekker eco) en natuurlijk winkels, heel veel winkels geen goedkope winkels, neeeee.. alle dure merken zijn vertegenwoordigd. Je kan je er in ieder geval een hele dag vermaken. Aan het einde van de dag zijn we richting het strand gegaan, richting de Burj Al Arab om daar de zonsondergang te zien. Jammer genoeg mochten we niet echt dicht bij komen, dat is alleen op uitnodiging L). Daarna zijn we bij de Souk Madinat Jameirah een hapje gaan eten, dat was echt een heel leuk Arabisch dorpje noem ik het maar even en Efteling achtig tafereeltje. Met allemaal kleine winkeltjes met typisch Arabische spullen en aan de aangelegde grachtjes vonden we de restaurantjes, hier hebben we lekker gegeten met uitzicht op de Burj Al Arab.



Dag 2 – vrijdag 13 december

De tweede dag hadden we toegangskaartjes om de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld, te mogen bestijgen. We werden met een lift naar boven geschoten die 2 verdiepingen per seconde omhoog raast, we waren dan ook binnen een minuut op de 124e verdieping op 452 meter hoogte. Je bent dan nog wel maar halverwege, want de Burj Khalifa is 828 meter hoog. De bovenste verdiepingen zijn helaas gereserveerd voor hotels en kantoren. Maar vanaf de 124e verdieping heb je ook een prachtig uitzicht over Dubai, je kan vanaf hier ook de opbouw van de stad heel goed zien namelijk dat alles bijna letterlijk per stadsdeel uit de grond getrokken wordt. En de verkeersaders niet alleen voor verkeer, maar ook voor voetgangers! Veel is namelijk, ja ook het verkeer, gescheiden. Maar ook hoe gemaakt en modern aangelegd deze stad is, maar wel echt adembenemend om te zien! Eenmaal weer beneden kan je goed merken dat het vrijdag is, de nationale vrije dag van de Arabieren, overal lopen gezinnen met kinderen. Witte en zwarte gewaden duwen een speelgoedauto met ingebouwde tablet voort met ohw ja hun kind er ook nog in. Ongelofelijk wat een rijkdom die mensen hebben. De duurste en grootste auto’s zijn hier niet meer bijzonder. Lamborghini’s… Ik geloof dat ik ze niet meer op 2 handen kan tellen.. Rolls Royce, Range Rover, Audi R8, Ferrari, Aston Martin, Bentley, Ford Mustang, Dodge Charger, Chevrolet Camaro… Je valt hier eerder op wanneer je met je Toyota Yaris tussen al dat geweld rijd dan andersom, daar hebben we er dan ook maar 1 van gezien. Alle benzine slurpende auto’s rijden hier alsof het niks is… Maar ja, de benzine is hier dan ook 2 keer zo goedkoop als water. ;) Maar het is wel heel mooi om te zien, een walhalla voor autoliefhebbers! ;) Aan het einde van dag 2 hebben we nog een bus tour van 3 uur door de stad gedaan, erg veel gezien! Tijdens deze tour zijn we langs bezienswaardigheden gekomen als de Burj Khalifa, de duurste vlaggenmast ter wereld, de grootste moskee, de Burj Al Arab, de Palm eilanden, het Palm Beach hotel, de Rolex Twintowers en alle andere gekkigheden en grootheden van Dubai. En het gekke is nog wel dat de Burj Khalifa (voor vrienden gewoon Khalifa) zelfs klein lijkt in het geweld van de rest :s.

Tot slot besloten ons tripje af te sluiten met een diner voor twee aan de voet van de Burj Khalifa, waar ’s avonds iedere 20 minuten een prachtige fonteinshow plaats vind. En indrukwekkend is dat zeker! We zullen hieronder één van de filmpjes toevoegen. Maar wat een afsluiter was dat, veel beter kon het niet worden.. Dineren aan de voet van het hoogste gebouw ter wereld, met een indrukwekkende fonteinshow samen met mijn grote liefde… Beter konden we het toch echt niet krijgen.



Dag 3 – zaterdag 14 december

De dag van vertrek en afscheid was weer aangebroken. Na het ontwaken, douchen, koffers inpakken en spullen overladen zijn we met een taxi naar het vliegveld vertrokken. De eerste terminal die we aandeden was die van Fedde, zodat hij in kon checken en zijn bagage kon droppen. De terminal voor alle interne Arabische vluchten, ik voelde me daar dus nogal lopen als één van de weinige niet in een zwart gewaad gehulde vrouwen en met mijn blonde haar. Beeeeetje ongemakkelijk…. Maar ja, gelukkig was het snel geregeld en heeft Fedde mij nog naar mijn terminal gebracht. Voor het afscheid nog even samen een broodje gegeten waarna we toch echt door de douane moesten, een moment waar ik de vorige keer al zo’n hekel aan had. Maar nu niet echt beter was… Neemt niet weg dat we enorm hebben genoten van een geweldige stad, prachtig weer en elkaar!



Het volgende verhaaltje zal weer van Fedde komen vanuit Riyadh, dus ik zeg voor nu tot de volgende keer!! :)



Liefs Myrna

  • 02 Januari 2014 - 14:46

    Marlou:

    Hee, dat klinkt als een geweldig weekend met zn 2en! Erg leuk om de fotos te zien! Wij xullen die kant ook nog eens op moeten :) xx Marlou

  • 02 Januari 2014 - 15:46

    Kees:

    Mooi verhaal van je, Myrna. Maar ik begreep toch van jou dat jullie een volgende keer met de trap de Burl Kamali om gaan. Inmiddels zijn we alweer ruim tweeeneenhalve week verder, dus vast tijd voor een volgend verhaal van Fedde. Want Skype is wel fijn om elke dag even te kunnen babbelen, maar een blijvend verhaal is ook mooi.
    Geweldig dat jullie het naar jullie zin hadden.
    Nu dus maar wachten op de 28e als hij naar huis komt.
    Flip, mooi dat het goed gaat allemaal. Hopen je straks gezond weer een poosje hier te hebben. Tot dan dus maar de skype en jouw volgende verhaal.
    papa.

  • 07 Januari 2014 - 12:30

    Mama:

    Beetje laat en ik had alles al gehoord en gezien 2e kerstdag toen Myrna hier was, maar het blijft toch leuk om het te lezen en de foto's nog eens te bekijken.
    Het volgende verhaaltje weer uit Riyadh dus daar wachten w weer even op. Door de skype mogelijkheden is het volgen via deze site wat minder dringend dan 7 jaar geleden in Zuid Afrika.Oma heeft beloofd weer alles uit te draaien zodat je er later weer naar kunt kijken. tot gauw maar weer mama.

  • 15 Januari 2014 - 23:22

    Gerie Van Der Land-Zijderveld:

    Ha Fedde en Myrna,
    Hier een bericht uit Plasmolen.
    Vanavond uitgebreid gebeld met Bertine en het ook leuk uitgebreid over jullie gehad en over jullie reis naar Dubai. Wat jammer dat het werkvisum nog niet rond is. Maar zo'n weerzien dan in Dubai is wel erg speciaal, toch?
    "Je kunt ze volgen."
    "Leuk, dat ga ik doen."
    Meteen gekeken. Wat een mooie site, verhalen en foto's. Mijn buren zijn onlangs in Dubai geweest en hebben toen een fotoboek voor ons meegenomen. Schitterend. Met jullie foto's en verhalen gaat zo de stad voor mij nog meer leven. Bijzonder.
    Prachtig, je huis in SA Fedde. Wat ruim en luxe. Ik kan me voorstellen dat je er naar verlangt dat Myrna snel de oversteek maakt om dat samen te delen. Maar eerst ben je over een paar weken al weer hier! Time Flies. En gelukkig is er internet. Daardoor lijkt de wereld dichterbij. Hier is het slaaptijd. Hartelijke groet, ook van Frans.

  • 02 Februari 2014 - 16:18

    Oma:

    Over laat gesproken..... ik heb het hele verhaal al gehoord en gezien maar voor de volledigheid van de historie en de archieven reageer ik toch nog maar even.
    Ik zou alles bij gaan houden en inplakken en daar begin ik een dezer dagen maar eens mee.
    Ja, die fonteinen in Dubai zijn iets bijzonders. Toen ik er was, waren die er nog niet. En ook de bur khaifa niet. Alleen de Burj el arab en daar mochten we toen nog vlak bij komen en zelfs in de hal kijken. Dat was al adembenemend. Lag al het goud nu nog op hopen in de etalages? Hier ligt alles keurig op zwart fluweel, maar daar lagen de kettingen en al dat gewoon op een berg en betaalde je per gewicht.
    Mooie dingen hebben jullie gezien. En in die lift zo hoog ga ik niet mee. Ik heb geen hoogtevrees, maar in zo'n snelle lift gaat mijn lijf protesteren. Net zoiets als bungee jumpen maar dan andersom.
    In elk geval hebben jullie genoten van alles.
    En nu maar hopen, dat Myrna gauw haar permit krijgt. Ja, je hangt van ambtenaren af en zonder mijn eigen familie tekort tedoen... dat gaat nou eenmaal niet vlug.
    Ik zie uit naar de volgende reportage, maar dat zal nog wel even duren want eerst moet Fedde nog heelhuids terugkomen van de wintersport en dan eerst weer naar het zand terug.
    En dan skyoen we ook eerst wel weer even.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fedde en Myrna

Actief sinds 17 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1802
Totaal aantal bezoekers 23627

Voorgaande reizen:

04 Juli 2022 - 04 Juli 2028

Sotralink Project

30 Oktober 2013 - 29 Oktober 2014

Metro project Strukton - Riyadh

Landen bezocht: