Metro Update - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Fedde en Myrna Kuperus - den Dekker - WaarBenJij.nu Metro Update - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Fedde en Myrna Kuperus - den Dekker - WaarBenJij.nu

Metro Update

Blijf op de hoogte en volg Fedde en Myrna

06 April 2014 | Saudi Arabië, Riyad

Hier is er dan weer één.. een update uit Riyadh! Eentje die weer erg lang op zich heeft laten wachten mja, als je iets wil schrijven moet je wel wat leuks te vertellen hebben behalve het werk. En met 4 vrije dagen per maand.. gaan de maanden snel voorbij voor je een paar leuke verhalen hebt :)!

De tijd vliegt hier voorbij met 10uurtjes per dag.. en 6 dagen per week werken. Ook de werkdruk die we hier kennen draagt daar zeker aan bij, voor je het weet is er weer een dag om, en weer één, en weer één. Vrijdagen zijn vaak ook gevuld met uitrusten, aan het zwembad hangen terwijl je wat dadels weg knaagt, wat sporten, enz.. en soms (zoals ik hieronder ga schrijven) een field tripje.

Het werk waar we (lees: ik) nu mee bezig zijn is het organiseren van boreholes en trial trenches. Boreholes zijn bedoeld om de bodemgesteldheid te onderzoeken en de trial trenches (zoals wij ze noemen) om de kabels en leidingen te verifieren en/of ontdekken. Een andere afdeling verwerkt al deze gegevens op tekening en past daar het ontwerp van de metro op aan. Uiteraard geen grote wijzigingen maar als wij veel problemen kunnen voorkomen door een kleine wijziging in het alignement.. dan kan dat.
Mijn taak in het organiseren van de boreholes en trial trenches is ervoor zorgen dat we de vergunningen krijgen en dat de verkeersmaatregelen volgens de eisen, zoveel mogelijk, worden geplaatst.
Wat betreft de vergunningen regel ik ze zelf niet. Dat doet Mr. Moussa. Maar ik dien in ieder geval wel te "managen" dat wij ze op tijd hebben naargelang de uitvoering buiten ze nodig heeft. En hoewel het simpel klinkt.. is het lastiger te "managen" hier dan je denkt. De irritatie stijgt wanneer je weer het woord "inshallah" - als god het wil - hoort.
Qua verkeersmaatregelen proberen we het zo veilig mogelijk op te zetten voor ze, hoewel ze het niet altijd schijnen te snappen. Waar het voor ons logisch is dat pijlen wijzen naar de kant waar verkeer langs rijdt, beton barrier er niet voor de sier is, en dat je deze diagonaal hoort neer te zetten op de kopse kant, is dat hier niet altijd het geval. Zij verklaren ons dan ook voor gek soms als ze weer iets moeten doen waar zij totaal de logica niet van in zien. Het liefst zetten ze een pylon neer, en gaan ze graven. Als ze al een pylon mee hebben....
E.e.a. vergt een hoop coordinatie, geduld en uitleg. Het maken van traffic measure typicals draagt hier wel aan bij gelukkig. +/- 7 tekeningen waar typische verkeersmaatregelen voor 1) het werken in de berm, 2) 1 strook afzetten, enz. op staan.
Daarnaast ben ik ook bezig met de procurement afdeling om alle barriers en pylonnen en borden in te kopen. Zij doen hierbij de contracten opstellen en afhandelen met onderaannemers maar zij hebben hierbij wel input nodig. Wat zijn de eisen aan de materialen, hoeveel moeten we hebben, waar kunnen we het opslaan, enz, enz. In mijn beurt vergt dit weer coordinatie met de mannen buiten. Op dit moment onze man voor de boreholes en trial trenches maar vooruitdenken ook met de mannen van de viaducten, cut & cover delen van de metro en de stations. Zij hebben straks veel maatregelen nodig en zij verwachten een werkplek.. een soort miniatuur van Rens hebben we hier straks.
Tot slot, hoef ik gelukkig geen tekeningen te maken van alle verkeersmaatregelen die straks gezet gaan worden.. maar ik moet diegene die ze maakt wel voorzien van informatie, controleren op de planning en in de gaten houden of alles nog naar wens gaat.
Nog steeds erg leuk werk! Uitdagend en druk! Maar het geeft ook veel voldoening en, je werkt toch in Saudi-Arabie.
Overigens, ondanks dat ik hier ontzettend druk ben.. gaan een hoop (misschien wel meer) punten naar Myr. In de tijd dat ik hier zit heeft ze alles thuis draaiende gehouden. Verhuren van het huis, verhuizen van het huis, belasting regelen met Looyens en Loef, alles wat ik inmiddels niet meer kon.. heeft zij opgepakt. En voor wie mij kent (ik heb toch wel graag zelf de touwtjes in handen), ik had het zelf niet beter kunnen doen :).

@Robin: mijn mail adres hier is fedde.kuperus@strukton.com. Er staat nog een taak open om je een mail te schrijven.. misschien kunnen we beter even een keer bellen (+31631909015).

Behalve werk doen we ook best wat leuke dingen! Zo zijn we een tijdje terug op donderdag echt ape lazarus geworden. Zoals iedereen wel weet, dat ik geen geheim meer, is alcohol verkrijgbaar op compounds. Daar hoeven we niet geheimzinnig over te doen en inmiddels staat er in een huis dat héél veel lijkt op de mijne ook wat te pruttelen. Het zijn geen €100 flessen, maar het smaakt naar druif en bevat alcohol. Zo heel af en toe is het een zeer welkome afwisseling :).

Daarnaast hebben we ook ..weer.. een ambassade feest gehad. Dit keer gingen we met +/- 40 man omdat iedereen introducee's meenam. Teambuilding met de andere nationaliteiten op het werk :).
Een erg gezellig feestje was het weer!
En binnenkort hebben we er weer één.. het oranjebal!

Afgelopen hebben we ook 2 excursies gemaakt. 1 naar de tuinen van de ambassade en de Wadi Hanifah (droge rivier). en 2 naar de Edge of the World. Van beide kreeg ik weer even een boost.. even een andere omgeving dan de compound of werk. En het mooiste vond ik nog wel om te merken dat Riyadh een hoop verschillende gezichten kent. Van de binnenstad waar veel pakistani wonen met autoshops, kleermakers en waar het altijd druk is. Langs de "buiten" wijken waar ze overal tegelijk aan het bouwen zijn en het één grote zand bende is. Tot de groene gedeeltes waar mooie palmbomem staan en waar mensen gezellig met de familie BBQ'en.

Over de tuinen van de ambassade valt eigenlijk weinig te vertellen.. :). Hoogstens te zien.. Maar het is in ieder geval lekker om even wat groen te zien, water fonteinen.. klinkt misschien raar maar in deze zandbak ga je een mooi park wel sneller waarderen :D.
Diezelfde dag nog door naar de Wadi Hanifah. Wat zoveel betekend als een droge rivier. Althans, in deze periode droog. Als het begint te regenen loopt ie snel vol wat verklaart waarom er een dam(metje) is aangelegd. Mooie route om eens langs te rijden in ieder geval. De foto's verklaren meer hoop ik :).

In een ander weekend (lees: een periode van 24uur aan een gesloten niet aan het werk zijn).. zijn we naar de "Edge of the world" gegaan. Dat was echt ontzettend gaaf. Je rijdt eerst 2 uur offroad.. en dan ineens stop je voor een afgrond wat dan the edge blijkt te zijn. Een enorme muur van rots waar wij tussen 1 van de "openingen" staan. En dan ben ik toch blij dat Saudi een niet toeristisch land is want we hebben bijna niemand gezien. Het was geen toeristische trekpleister.. wederom was er ook niks te beleven.. maar in dit geval was dat een positief iets. Ik heb, en dat is zeldzaam voor mij, 1,5 uur lang alleen, in stilte, op een rots gezeten, kijkend naar voornamelijk niks behalve landschap (en een stel, van mijn afstand, hele kleine kamelen - hoewel het waarschijnlijk dromedarrisen waren want de eerste kameel moet ik nog zien -).
Het was ZO stil.. dat je de zoem van de vleugels van een vogel kon horen die een duikvlucht nam.

Tot slot hebben we vandaag het afscheid van Alexander -Klikho- Kho "geviert". Helemaal niet leuk want ik ga hem zeker missen. Het afscheid begon gister al toen er een feestje was met alle collega's, waarbij ofc weer een drank aanwezig was die de meeste mensen vrolijk maakt. En vandaag zijn we naar de Red Sand Dunes gegaan en quad rijden. De duinen waren echt heel mooi om te zien, op te lopen en gewoon om te zijn. Je waant je daar echt in de woestijn zoals de woestijn hoort te zijn. Bijna niks anders dan zand en een droog meertje waar een stel kamelen - dromedarissen dus - stonden te grazen. Het was wel een behoorlijke klim naar boven (zie de foto's) maar zo gaaf! Iedereen heeft het in ieder geval gehaald tot boven, hoewel sommige het er wel moeilijk mee hadden! Hoop geklauter en een zware wandeling later waren we er. Wat daarna wel briljant en ontzettend typerend was.. is dat er een 4x4 naar boven kwam gescheurd, dropte 2 amerikanen die ieder in een nood tempo een stel chauvinistische foto's maakte en na 2 min boven te zijn geweest, weer net zo hard naar beneden racetje (onder het motto: we zijn er geweest)..

Daarna zijn we nog wezen Quad rijden. Die staan op verschillende plekken rondom Riyadh (rond rijden en je vind ze wel) en daar kun je er een stel huren. Met z'n vieren (Sandor, Orville, Giusti en ik) een quad gehuurd en rond geracet (na het nodige afdingen natuurlijk). Wat daar dan weer gaaf aan is, is dat je overal heen mag zolang je maar weer na een uur terug bent (tenzij je bij betaald uiteraard). Maar alles om je heen is zand, rots, heuvels, hellingen, genoeg speel terrein! En een mooi terrein was het ook! Zeker een activiteit die voor herhaling vatbaar is. Het enige wat niet zo'n succes was.. is dat de quad nog aardig hard konden en ook scherp konden sturen. Vanuit stilstand vol sturen en vol gas ga je lekker van slippen.. doe je dat met een aardig vaartje, 2 rondjes.. en je quad klapt om en jij zelf klapt 3 rondjes om.. :p. Niet de meest slimme actie, maar.. snel door naar de foto's!

Groetjes, Fedde

PS. Er zitten een aantal panorama's tussen. Die kun je het beste even opslaan en dan bekijken. Dan zijn ze wat groter te zien..

• 07 April 2014 - 09:05

Mama:

Mooi en interessant verhaal. We spreken je wel op Skype maar zo'n verhaal plus foto's is toch weer anders. Ook de manier waarop je schrijft is goed, leuk en aangenaam om te lezen. Dat je een top vrouw hebt dat weten wij maar dat je het ziet en erkent zegt ook iets over jou, top kerel.
    We hopen tot gauw liefs mama

• 28 Juli 2014 - 13:59

Ton Hartink:

Hoi Fedde,

Ik heb nu eindelijk eens de verhalen van jou gelezen.
    Reusachtig mooi en leuk, zeker ook met die foto's.
    De moeilijkheden met afspraken, vergunningen, etc. snap ik wel.
    Vermoedelijk zijn wij ook te "netjes" voor die contreien.
    Er zopu wellicht meer met de strijkstok in het rond moeten worden gezwaaid bij wijze van smeerolie.
    Maar ja, dan krijgt het bedrijf in Nederland weer een veroordeling plus hoge boetes.
    Ik vermoed dat de meeste andere (Europese) landen daar soepeler mee omgaan.

Van oma hoorde ik dat de overkomst van Myrna nog steeds niet geregeld is.
    Drama's !!
    Je zou ze (wie dan ook) willen kielhalen, maar ja, dan word je handje afgehakt, dus doe dat maar niet.
    Nog even doorbijten denk ik en dan bij een volgende buitenlandse opdracht naar een wat minder rigide land.

Heel veel succes !!

PS: een nieuw verhaal zou mooi zijn, want jouw laatste verslag is van afgelopen april.

Oom Ton