De voorbereiding - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Fedde en Myrna Kuperus - den Dekker - WaarBenJij.nu De voorbereiding - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Fedde en Myrna Kuperus - den Dekker - WaarBenJij.nu

De voorbereiding

Door: Fedde & Myrna

Blijf op de hoogte en volg Fedde en Myrna

05 November 2013 | Nederland, Zwolle

Goedendag iedereen en welkom op de blog van Myrna en Fedde. Zoals velen van jullie al hebben gehoord gaan wij aan een nieuw avontuur beginnen in Riyadh, Saudi Arabie namens Strukton International. Op deze website zullen wij de verhalen en foto's posten van alles wat we daar mee maken.

Voor diegene die nog niet van het project af weten, of aan wie onze uitleg erover onvolledig was:
Strukton International heeft een project aangenomen in Riyadh waarbij de stad wordt voorzien van een 6-tal metro lijnen, op dit moment kent Riyadh 0 metro lijnen wat dus betekend dat de hele stad tezijnertijd op de schop gaat. Strukton International (in een consortium met spanjaarden, arabieren, koreanen en fransen) zal er hiervan 3 realiseren met een totale waarde van 6 miljard euro. Voor een goede beschrijving van het project kun je kijken op:

Mijn functie tijdens het project is verkeerskundige (Traffic Engineer). Hetgeen ik ook deed in Nederland. De precieze invulling is nog onduidelijk maar zodra daar meer over bekend is hoort iedereen het :).
Al met al gaan er zon 125 nederlanders heen en zo'n 800 HBO+'ers. Ik durf dan ook te zeggen best trots te zijn dat wij bij die nederlanders horen :).

Voor de eerste periode (+/- 11 weken) zal ik (Fedde) alleen gaan. Dit heeft te maken met het soort visum wat Strukton aanvraagt, namelijk business-visums (op uitnoding van een arabisch bedrijf) i.p.v. werk-visums. Die eerste 11 weken geven mij mooi de kans om mezelf goed in te werken in het project EN het land. Niet alleen het project is een enorme uitdaging, maar ook het land, hoewel we in latere verhalen daar hopelijk meer over kunnen vertellen :).
Na die +/- 11 weken kom ik terug naar Nederland zodat Strukton de werkvisums kan regelen. En terwijl zij dat doen ben ik een weekje op ski-vakantie :).. van +40 graden naar -40 graden binnen 2 dagen....

Het werkvisum betekend echter wel dat ook Myrna mee mag en dat we daarna samen terug mogen naar Riyadh. Mijn werk loopt uiteraard gewoon weer door en wat Myrna exact gaat doen is op dit moment nog onbekend. Afhankelijk van de mogelijkheden gaat ze of werk zoeken (maar dan het liefst wel iets in de richting van haar vakgebied vastgoed & makelaardij).. (en ja, vrouwen mogen wel degelijk werken, vooral op de compound is dat geen probleem) of een master opleiding volgen.

Tot slot nog over de compound, zodat iedereen daar ook een voorstelling van krijgt:
Vanaf het begin (zodra ik (Fedde) er ben) krijgen we een huis/appartement toegewezen. Dat huis bevindt zich op een compound wat eigenlijk betekend dat er een muur met prikkeldraad omheen zit waardoor wij "westerlingen" ons veilig voelen. De compound is ook echt een stuk grond.. een klein dorp eigenlijk.. waar "wij" kunnen doen en laten wat we gewend zijn te doen en laten. Dat houdt bijvoorbeeld in dat vrouwen en mannen 1 zwembad hebben. De compound van de Saoudi's hebben er 2. In het geval dat wij toch nog eens een mooie auto op de kop tikken daar.. mag Myr er alleen IN de compound mee rijden :p.
Buiten de compound hebben we ons aan de regels te houden zoals die gelden in het land.
Verder over de compound.. (waar er in totaal 4 van zijn, Ieder ter grootte van een klein dorp) het was verreweg meer dan wij zelf ervan verwacht hadden! Het is niet alleen een lap grond waar huizen op staan.. maar het zijn complete stadsdelen die voor dergelijke projecten uit de grond gestampt worden. Compleet met zwembaden.. sportcomplex (met tennisbanen, squashbanen, klimmuren, enz).. restaurants, medische faciliteiten, enz, enz. Het is dat er werk verricht moet worden maar anders kun je je prima!! vermaken op de compound :).

De website van de compound is www.albustanvillage.com. Daar staat alle informatie op van onze compound waar wij zullen verblijven.

Tot zover het eerste (vrij formele misschien) verhaaltje. Maar.. de toon is gezet! En met het volgende verhaal hopen we meer te kunnen vertellen. De afgelopen weken zijn erg hectisch geweest waarin we veel hebben moeten regelen. In eerste instantie was het ook de bedoeling dat ik (Fedde) al op 30 oktober zou vertrekken, maar op dit moment zitten we nog altijd thuis.. wegens visum probleempjes :). De vertrekdatum is nu dus uitgesteld met een paar weken, wanneer deze precies zal zijn weten we nog niet.. Maar zoals wij van het begin af aan te horen hebben gekregen.. windt je niet op want dan duurt alles alleen maar langer. Dus daar houden we ons dan maar aan :).

Groetjes van Myrna & Fedde!
(eens even kijken hoe het werkt met foto's en video's toevoegen).

• 15 November 2013 - 22:56

Jeltje:

Dag verre neef Fedde en Myra,

Ik kwam toevallig op dit bericht af via facebook.Om een of andere duistere reden waren er geen eerdere berichten zichtbaar,dus wisten we niet van jullie grote plannen.Wij hopen dat het goed afloopt met de visums en dat alles (werk en wonen) in de smaak valt! Opwindend zo een totale ommeswaai,wij zullen de verhalen volgen op jullie blog.

Groetjes uit een kleddernat Kaapstad (het is onverwachts weer Winter geworden!)

Jeltje en Fedde

• 26 November 2013 - 00:17