Eindelijk het eerste verslagje in het nieuwe jaar! - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Fedde en Myrna Kuperus - den Dekker - WaarBenJij.nu Eindelijk het eerste verslagje in het nieuwe jaar! - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Fedde en Myrna Kuperus - den Dekker - WaarBenJij.nu

Eindelijk het eerste verslagje in het nieuwe jaar!

Door: Fedde

Blijf op de hoogte en volg Fedde en Myrna

22 Februari 2014 | Saudi Arabië, Riyad

Het is alweer enige tijd geleden dat er een verhaaltje is geplaatst en omdat er inmiddels genoeg leuke dingen zijn gebeurt om over te vertellen.. een nieuw verhaaltje :)

Beginnend met de feestdagen.. welke helaas voorbij zijn gegaan zonder al te veel poespas. Sinterklaas is een typisch Nederlands ding.. dus die ging al voorbij. En Kerst is hier min of meer verboden. Kerst is namelijk nog steeds een christelijk feest.. en in een land waar ook bijbels verboden zijn.. gaat kerst onopgemerkt voorbij. De enige kerstboom die ik heb gezien was een dingetje zoals je voorheen bij mij thuis kon verwachten.. een dingetje van 15cm hoog die bebalt en al uit de doos komt.

Toch hebben we het zo leuk mogelijk gemaakt in de compound en over de skype. Op de compound zijn we met de over/achter gebleven collega's op eerste kerstdag uit eten geweest. Tweede kerstdag zijn we thuis uit eten geweest (bij mij thuis) waar Serge een overheerlijke stoofschotel heeft gemaakt. Ik weet niet hoe.. hoewel dat meestal duidt op een gebrek aan kennis :).. maar hij had van die grote broden, diverse dingen voor erop.. en een stoofpan vol lamsvlees, aardappels, ui, kaneel?.. en nog veel meer.. lekker dat het was.. damn. Meestal stop ik als ik vol zit maar nu niet.. :D.

Diezelfde avond was het thuis pakjes avond.. en gelukkig kon ik daar via skype ook bij zijn. Ze hadden zelfs nog wat cadeau's voor mij onder de boom gelegd. Al met al.. geen kerstboom (hoewel ik die voorgaande jaren toch ook kant en klaar uit de doos trok).. geen koud weer.. geen sneeuw.. maar toch een beetje kerstgevoel.

Verder hebben we afgelopen tijd wat feestjes gehad bij de ambassade.. de enige plek waar wij nog bier kunnen drinken naast Dubai.
Zijn we nog eens uit eten geweest met zn allen en komen we steeds vaker terecht bij goeie restaurants in plaats van slechte waar je een enorme voedselvergiftiging op doet zoals enige tijd geleden het geval was. Met een aantal Nederlanders, Spanjaarden en Fransen gingen we naar de "Shawarmer" tent op de hoek. Op zich was het eten erg lekker en kwam één gerecht zelfs aardig dicht in de buurt van een goeie kapsalon! 's avonds was het echter minder lekker.. toen alles er (ik zal jullie details besparen) via alle kanten uit kwam. Enorme last van je maag, je darmen, je kon nog geen 5 stappen doen of je was al weer misselijk. Later bleek dat bijna de helft van de mensen die mee waren eten dezelfde gevolgen ondervonden.
Sommige dappere die zijn de volgende ochtend toch maar naar het werk gegaan.. om vervolgens de eerste de beste bus terug te nemen naar de compound. Ik heb direct ziek gemeld en heb de hele dag en nacht in bed gelegen. Gelukkig had nog voldoende appels en appelsap in huis om me in ieder geval op de been te houden.
En dat moest ook wel want de volgende dag had ik mijn visumrun naar Dubai samen met Willem en Serge.

Gelukkig voelde ik me de volgende dag inderdaad beter.. niet goed.. maar beter. In de metro van Dubai en het vliegtuig er naar toe moest ik nog steeds af en toe mijn rustmomentje pakken om misselijkheid te voorkomen.
Afgezien daarvan was Dubai weer erg leuk. Vooral omdat Willem mee was die er nog nooit was geweest en als een kind in een snoepwinkel rondkeek. Alles was prachtig en mooi en alles was bijzonder. Zijn woorden "Jongens, ik loop gewoon achter jullie aan hè, dan kan ik rondkijken" kan ik nog steeds wel om lachen. Tegelijkertijd.. misschien had je er bij moeten zijn :p.

Niet heel lang erna was mijn eerste vakantie in aantocht.. en een verassing voor Myr!.

Ik zou namelijk de 28e januarii terug komen.. om vervolgens de 1e februari op wintersport te gaan (zonder Myr). Dat was tenminste het plan...Met Joost en Janine (vrienden van ons) hadden op verzoek van moi, Myr uitgenodigd om te komen eten.. slim dat ze waren hadden ze Myr gevraagd, in ruil voor hun gezelligheid, voor hun te koken. Dit etentje vond plaats op de 22e januari. Ook hadden we afgesproken dat we dan even zouden skypen, voor de gezelligheid. Zag ik Joost en Janine meteen eten, en zij mij (zo werkt dat met skype). Na wat gepraat wilde nog wel een rondleiding door het huis.. langs de keuken.. woonkamer.. enz.. naar de slaapkamer waar, voor hun, kort een koffer te zien was. Gelukkig had Myr die of niet gezien.. of kreeg ze gewoonweg niet de kans om haar verbazing uit te spreken... Toen kwam mijn verassing.. "Mop, ik moet je nog iets vragen.. of je iets voor me wil doen". "Ja tuurlijk" klonk het aan de overkant.. met stil gegniffel / gelach van naast Myr (Het was inmiddels rond 20:00 daar). De vraag "wil jij mij morgen ophalen?".. "waar?".."Nou, ik sta morgen ochtend rond 7:00 op Schiphol". Die 3 zinnen waren genoeg om Myr stil te krijgen. Een welkome verassing dus dat ik een weekje eerder thuis was dan gepland en wij dus nog een weekje hadden vóór de wintersport..

De wintersport zelf was ook weer super.. de sneeuw in het dal was minder.. en we hadden redelijk wat ijsvorming. Maar het was wel super gezellig om weer even met Mark, Martijn, Tom en Marcel lol te maken. Iedere dag skiën. Flink eten tussen de middag.. en 's avonds met een spelletje en een fles port eindigen.

Bij terugkomst direct naar Den Haag om de nieuwe visum aan te vragen. Die we uiteindelijk vrijdag konden ophalen waardoor ik Zaterdag weer naar Riyadh ben gevlogen. We pakten nog net Valentijnsdag mee met z'n tweeën. Aanvankelijk wilde we uit eten gaan maar eenmaal 's avonds geworden besloten we toch de plannen wat aan te passen.
Uiteindelijk hebben we in bed.. met de TV van beneden.. friet en berenhappen op bed.. een filmpje gekeken. Een uitstekende valentijn vonden we zelf.

Ergens tussendoor.. en dan kom ik tot de conclusie van dit verhaaltje.. ik wil niet al die improductief geboekte uren op mijn geweten hebben.. hebben we nog verhuist. De Griendstraat wordt per 1 maart bewoont door een Braziliaanse expat. Helaas kwamen we er tijdens de verhuizing ook achter dat ik eigenlijk best weinig persoonlijke spulletjes in het huis had staan. Hetgeen wat ik wel had stond nog ingepakt in dozen van de vorige verhuizing... wat ook wel veel scheelde was natuurlijk dat het gemeubileerd verhuurd wordt. Banken, servies, enz, enz. zijn allemaal blijven staan. Helaas kunnen we er niet meer in.. maar leegstand is ook niet goed.. en.. we zijn nog te jong om een vakantiehuis in Nederland aan te houden.. ;).

Aan iedereen.. ik zal het volgende verhaaltje wat eerder posten dan na 2 maanden pas (of is het zelfs langer?).. Jullie berichtjes worden ook altijd gewaardeerd :). En tot snel weer dan!

Ps aan de collega's bij van Rens: Ik ben nog even in Maarssen langs geweest maar had helaas geen tijd om overal langs te gaan. Hopelijk heb ik volgende vakantie wat meer tijd over om langs te komen.
Ps2: Het is hier een heerlijke 24 graden.. met een strak blauwe lucht. Ik zal een foto toevoegen hoe dit verhaaltje getypt is ;).


  • 22 Februari 2014 - 10:41

    Martijn:

    Hey. Mooi verhaal weer om op non-actief te boeken! Ik zie alleen de foto van de blauwe lucht niet.
    Was gezellig dat je weer in NL was. Nu weer over op skype.
    Na zon week spelletjes en port ben ik daar ook wel aan toe hoor:p

    grtz martijn en karlijn

  • 22 Februari 2014 - 11:24

    Oma:

    Hoi Fep,
    Hè, hè, eindelijk wat meer berichten. ik hoor zo weinig . En van skypen komt ook niet altijd wat terecht. Van de week geprobeerd, maar toen nam je niet op. We proberen het misschien vanavond weer.
    Is er al enig uitzicht op wanneer Myrna nou kan gaan? Dat duurt toch ook maar weer een eeuwigheid hoor. We hoorden hier wel van mensen die er ook geweest zijn,dat alles daar "betaald" moet worden, als je begrijpt wat ik bedoel , zoals Heer Ollie zegt.
    Ik zie hier boven de reacite van Martijn. Daar moet ik ook nodig heen, maar er is elke dag wel weer wat. En soms heb ik gewoon thuis het een en ander te doen.
    Het is te hopen, dat die Braziliaan netjes is op je spulletjes. Heb je niet kunnen afspreken, dat er af en toe iemand langskomt voor controle? Of mag dat niet?
    Hier gaat het leven gewoon normaal; elke dag heeft zo zijn ritueel. Heeft ook wel wat hoor.
    Frans is aan het puzzelen met onze nieuwe digitale/interactive HDTV ontvanger. Dan kunnen we op de TV programma's bekijken, die we vergeten zijn en het is ook de bedoeling om die dan te kunnen opnemen op de DVD recorder. Volgens Ziggo kan dat. Ik ben benieuwd.
    Nu kun je wel op de PC rogramma's gemist bekijken, maar ik vind het maar niks, TV kijken op de PC.
    We proberen vanavond te skypen, als het verkeerd naar jou toe niet te druk is. Meestal is het tussen 5 en 6 ( hier) spitsuur bij jou.
    We zien wel.
    Vee lliefs van ons en blijf braaf !
    Oma.


  • 22 Februari 2014 - 11:30

    Papa.:

    Hoi Flip,

    Ondanks regelmatig ge-skype staan er voor mij nog nieuwe dingen in. Leuk stukje, mooi weer wat foto's te zien en "op" naar je volgende kmst naar Nederland. Geniet ondertussen van je werk en de warmte daar. Hier is het druilerig en nog veel te koud. Dat de eerste schop inmiddels de grond in is maakt het volgens mij allemaal nu "echter". Ik hoop op een prachtige, goed functionerende en voor Structon achteraf lucratieve opdracht.
    Meer schrijven zal ik niet doen, want anders wordt het door Myrna (weer) gecensureerd en geknipt. Toch?.
    groetjes,
    papa

  • 22 Februari 2014 - 13:37

    Fedde:

    @Pa: Misschien dat ik vanavond nog wat foto's van die eerste "schop" bij het verhaaltje kan zetten. Ennuh.. die censuur was ook voor je eigen bestwil he ;).

  • 27 Februari 2014 - 08:25

    Robin Huizenga:

    Hé Fedde,

    Elke keer lees ik met met veel plezier je avonturen. Je maakt wat mee zeg... En de foto's spreken ook boekdelen natuurlijk.

    Ik heb mijn suf zitten zoeken naar het mailtje wat je naar Robert C. had gestuurd. Dan had ik je even rechtstreeks een mailtje kunnen sturen. Maar nergens meer te vinden. Als soortgelijke vakidioot ben ik namelijk erg nieuwsgierig nu er een aantal maanden opzitten en je volledig ingevoerd bent in het werk wat je precies aan het doen bent. Rol, taken, verantwoordelijkheden, etc. je kent het wel.

    Ik wil niet anderen (in je priveomgeving) hier mee lastig vallen, dus dit podium is dan niet handig. Kunnen wij eens rechtstreeks contact hebben? En eh...in Nederland....naast Maarssen...ook kantoren.... ;-)


    Veel plezier daar !!

    Groet, Robin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fedde en Myrna

Actief sinds 17 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1001
Totaal aantal bezoekers 23645

Voorgaande reizen:

04 Juli 2022 - 04 Juli 2028

Sotralink Project

30 Oktober 2013 - 29 Oktober 2014

Metro project Strukton - Riyadh

Landen bezocht: