Time Flies... - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Fedde en Myrna Kuperus - den Dekker - WaarBenJij.nu Time Flies... - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Fedde en Myrna Kuperus - den Dekker - WaarBenJij.nu

Time Flies...

Door: Fedde Kuperus

Blijf op de hoogte en volg Fedde en Myrna

08 December 2013 | Saudi Arabië, Riyad

Zo, tijd voor verhaal nummero dos! Al weer 2 weken geleden sinds de vorige zie ik nu. Time flies , als je maar genoeg werkt :).

Gelukkig heb ik een lijstje bijgehouden van alle dingen die gebeurt zijn anders was ik ze allang vergeten. Nou sta ik sowieso al niet bekend om mijn olifanten geheugen maar met 10 uur per dag.. 6 dagen per week.. is enig gevoel voor dagen en gebeurtenissen (wanneer ze gebeurt zijn) moeilijk te vinden.

Excel FTW!

Allereerst:
@Ma: Het huis op de foto met zwembad is die van de directeuren. Ik zal is foto's maken van de voorkant van ons huis.
@Pa: Ik vlieg terug op de 28e Januari. Dan moet ik sowieso terug voor een nieuw visum maar ook voor de skivakantie.
@Oma en Ahmed: Ik zal inderdaad oppassen voor de arabische vrouwen en mannen.. :).

24 november.. een dag bij de Zweedse Oase van herkenning en georganiseerde stromen. Samen met Serge ben ik naar de IKEA geweest. En ALLES.. ja ALLES is een 1 op 1 kopie van de IKEA in Nederland. Bij het binnen rijden van het ikea terrein begon het al.. hier hadden ze namelijk zebrapaden (onbekend begrip in de rest van Riyadh).. maar hier, waar het Zweedse principe wordt toegepast, wel. Bij het naar binnen gaan ook een en al herkenning. De roltrappen zaten op dezelfde plek.. de kinderspeeltuin.. de kassa's, enz. Boven gekomen wisten we precies waar we moesten zijn want ook daar, jawel, was alles hetzelfde. Tot op de indeling van de kamers toe! Ik had op zijn minst kamers verwacht met een enigzins Arabische tint, maar nee.. Zelfs de hotdog kraam na de kassa's was er.
Serge en ik waren daar voor wat spullen voor op het werk maar namen ook meteen maar wat spullen mee die we zelf nodig hebben. Hij een hoop keukengerei.. ik een stel planten.. Het is maar hoe je je prioriteiten stelt.

Eenmaal bij de kassa moesten we 3x afrekenen.. (was even makkelijker met declareren enzo). Ik betaalde, Serge betaalde.. we hadden nog 8 hangertjes om af te rekenen.. en toen ging de zoemer. Prayer-Time... REALLY?!
Prayer-Time is ook echt prayer time.. dan ligt de complete IKEA stil. Niet nog even laatste beetje afronden en dan sluiten, nee. Per direct, werk neerleggen en sluiten. Zweedse punctualiteit heeft ook zijn nadelen. Prayer-time betekende voor ons dus 25 minuten wachten, op 8 hangertjes. De hele IKEA was uitgestorven, het was net of ze je waren vergeten na sluitingstijd. Zelfs de lichten gingen deels uit..

De 28e hebben we een uitnodiging gekregen van de Nederlandse vereniging die een feestje hield op de Nederlandse Ambassade. De vereniging is speciaal voor nederlanders om ze een beetje op weg te helpen en contacten te onderhouden (een community te maken). Daar ben ik dan ook maar meteen lid van geworden.. kan nooit kwaad. Het feestje (50% NL, en 50% anders) was goed te doen. voornaamste leukigheid was dat er bier en sterke drank werd geschonken.. Ook nog even de ambassadeur gesproken wie, tegen mijn verwachtingen in, een hele normale man was. Hij had nog net geen grasveld met koeien zo normaal als ie was. Mijn voorstelling was een rooie broek met baby blauw vest over zijn schouders geslagen.. maar nee, doornormaal en aardig. Hij vertelde nog dat hij menig keer Strukton en het Metro project laat vallen in belangrijke gesprekken.

5 November was er een sinterklaas viering georganiseerd voor de Struktonners. Die was gewoon bij iemand thuis. Sint en piet hadden daar voor iedereen een cadeautje neer gelegd en een persoonlijk gedicht! Erg leuk georganiseerd en een hoop moeite voor gedaan door de organisatie.
Na het uitwisselen van de cadeau's nog even gezeten met collega's en daarna naar huis (+/- 16 seconde lopen) om nog even te skypen.

6 november was het oorspronkelijke plan om naar het parcour (huppelende paarden) te gaan kijken.. ergens op 1,5uur rij afstand van Riyadh. Dat plan werd (voor mij in ieder geval) gewijzigd toen ik besefte dat het wel leuk is om veel dingen te doen.. maar dat het eigenlijk nog veel lekkerder is, op die ene dag dat je vrij bent, om niks te doen. Te realiseren dat je je nog kan vervelen en blij kan zijn de dag erop weer te kunnen werken.
Helemaal vervelen werd het niet want er was die dag wel een "Festive Fun Day" overdag met een marktje (voor de deur), gratis eten en drinken, en gewoon allround wat bezigheden. Wat grappig was om te zien was de kerstman met zijn winterkleding terwijl het 27 graden was en ik met zonnebril en korte broek liep. Die middag lag ik zelfs nog aan en in het zwembad!

's Avonds was er ook een "Naughty or Nice Winter Ball". Stel je je nu een hoop naughty geklede santa's-little-helper-dames voor in korte rokjes.. die waren er dus niet. Ofwel.. geen reden om 100SAR te betalen (toch weer 20eu) voor entree. Maar toch.. 10 punten voor theorie.. 0 punten voor praktijk.

Diezelfde dag heb ik ook een rondleiding gekregen (ik en nog veel anderen) over het nu nog gesloten gedeelte van de compound. Tering wat een hoop... de meeste foto's hieronder zijn dan ook hiervan (als het goed is geeft de naam van de foto weer wat het is). Maar alles is luxe, mooi gemaakt. Alles wat je kunt bedenken is er wel. Winkels, bowling baan, jogging baan, voetbal veld. Sauna's, klimmuur, enz. Vooral de jogging baan is gaaf want die heeft uitzicht op het voetbal veld. Hopelijk gaat alles officieel open over een aantal weken. Dan zal het allemaal wat levendiger worden in de compound.

Verder nog een hele leuke mededeling.. En dat is dat Myrna 11 t/m 14 December naar Dubai komt! Ik heb 12 December sowieso een visum run (dat betekend dat ik het land tijdelijk uit moet omdat je met een business visa maximaal 30 dagen in het land mag zijn). 12 December is een donderdag, de vrijdag erop is sowieso vrij en de zaterdag nemen we vrij. Dus gaan we met z’n tweeën Dubai in! Voor ons allebei de eerste keer daar! Een erg aangename verassing aangezien voor de rest iedereen met kerst/oud en nieuw naar huis gaat.. volgens mij blijven we met 4 van de +/- 20 over hier. Sowieso is het fijn om elkaar weer even te zien de 11e…

Verder nog wat andere feitjes.. water is hier duurder dan de benzine. Een tank van 22 liter kost je hier 10 SAR (omgerekend +/- 2 euro). De meeste voor komende auto’s hier zijn dan ook die dikke SUV’s.. tja.. als je toch geen wegenbelasting betaald en de benzine is gratis.. zou ik ook opteren voor een dodge charger als lease auto.
Ow.. daar zijn ze overigens wel mee bezig.. lease auto’s. Maar daar is nog weinig over bekend. Vraag is ook nog steeds of je dat moet willen natuurlijk.. opzich pas je je makkelijk aan.. maar je laten rijden heeft ook wel zijn perks.

Ook heb ik gister een kleermaker opgezocht! Helaas had ik mijn foto toestel niet mee.. wat een verschil als je echt naar old town rijdt zeg! Ik (en een collega Paul) zijn naar de kleermaker geweest en Farouq (onze vaste chauffeur) heeft ons daar heen gebracht. Het leek wel tokyo! (denk ik tenminste vanwege de plaatjes die je daarvan ziet, ik ben er nog nooit geweest namelijk). Maar wat een drukte! Overal mensen die iets aan het verkopen waren.. hoop gekrioel.. één straat waar de auto soukh zat.. daar stonden allerlei auto’s binnen en buiten die gepimpt werden.. ik zal proberen volgende keer een foto te maken dan wordt het wat duidelijker. De eerste kleermaker waar we binnen liepen had (nep) gouden deuren en zag er prima uit. Alles netjes in schappen.. verkopers netjes in pak.. dus wij stoffen uit zoeken maten opnemen en verder. Nederlands als ik ben wilde ik toch wel de prijs weten (ik wilde hem al eerder weten maar dat is hier nog steeds onbeleefd om direct te vragen, eerst de rest in orde maken). De prijs bleek 1960 SAR te zijn. Toen ik zei “ho eem”, “thats way to much, i can get them in Holland for €230”. “Yes yes, but this is good quality”, “ok? .. ok, let’s go”. “No not ok, it’s too much”. Dikkerd dacht ook dat als alles opgemeten is dat ik dan geen nee meer kon zeggen, gekke Bengaal.

Anyway.. daarna naar letterlijk één tentje ernaast geweest waar de indeling van de winkel ook prima te noemen is maar waar de prijs meteen al met 50% naar beneden ging. Al met al heb ik straks 800SAR (€150) betaald voor een pak. Het is een donkerblauwe met witte binnenkant geworden.. wat saai en niet Fedde like denken jullie? Ja weet ik, maar voor een witte met fel blauwe binnenkant hadden ze de stof niet voor.
Alles is in ieder geval besteld.. en vandaag of morgen ga ik met Farouq terug. Dan hebben ze hem enigszins in elkaar gezet en gaan ze de definitieve maten opnemen. Dan weer 2 dagen later is ie klaar. Dus daar komen nog wel foto’s van.

Voor nu weer even genoeg getypt! Ik ga weer bijhouden wat er hier gebeurt en daar maken we dan weer een verhaaltje van. Waarschijnlijk komt een deel van het volgende stukje ook van Myrna, over Dubai .

Groetjes!
En dank voor de berichtjes! Heb ik ook wat te lezen..

  • 08 December 2013 - 17:37

    Marc V:

    Hè Fedde,
    Weer je verslag met plezier gelezen.
    Fijn dat je het naar je zin hebt.

    Ziet er top uit.... Als het af is

  • 09 December 2013 - 07:04

    Rob Van Baal:

    Hoi Fedde,

    Fijn om te lezen dat het je goed afgaat en dat de momenten van verbazing elkaar in rap tempo opvolgen.

  • 09 December 2013 - 09:43

    Timo B.:

    Wederom een leuk verhaal, ook de foto's zien er goed uit. Met al die faciliteiten ben je nu wel enigszins verplicht om volgend jaar topfit terug te komen. :-)

  • 09 December 2013 - 10:51

    Oma:

    Hoi, Feppie.
    Leuk om weer wat te lezen en vooral ook foto's te zien. Maar ik zie jou er nergens bij staan?
    Straks wel een foto met je nieuwe pak aan hoor! Dubai is hartstikke interessant en ( was) ca. 15 jaar geleden al heel leuk. Toen was de Burj al harab net klaar geloof ik. Nu zijn er nog veel indrukwekikender gebouwen. En het is er wel gemakkelijker als in S.A. Ik kan me bijv. niet herinneren, dat er prayertime was. Dat is voor ons inderdaad wat ongemakkelijk. Ik heb ooit een mevrouw gesproken die in SA gewoond heeft en ook 2 boeken erover gelezen. Die hadden het ook over die prayertime en dat schijnt wel een paar keer per dag te gebeuren. Nou ja, alles went.
    Overigens,. even de schooljuf uithangen.Je hebt het over 6 november, maar ik neem aan, dat je december bedoelt. Ach ja, hard werken en die zon boven je kop maakt dat alles wat week wordt daarboven. Ga ja straks ook met al die sportdingen aan de gang? Myrna zal het zeker doen denk ik, maar ik zie jou nog niet basketballen. Al zouden ze je graag erbij hebben vanwege je lengte. Maar wie weet... met de inspirerende Myrna naast je gaan we nog wat beleven.
    Zo en nu ga ik weer ruzie maken met Ziggo. Mijn wachtwoord van de e-mail is geblokkeerd en er schiijnt een grote storing te zijn . Elke keer als ik bel krijg ik een ander verhaal maar ondertussen moet ik nu alles via webmail bekijken en krijg ik te horen dat ik weet ik wat voor ingewikkelde constructies moet doen om mijn wachtwoord te veranderen. Nou je weet, met die computer gaat het best, maar zoiets is niks voor mij. Voor mij is dit ding net een auto. Hij moet het gewoon doen en als er wat mee is, ga ik naar de garage. Ik kan best autorijden, maar niet sleutelen.
    Nou Fep, een knuffel van mij en een compliment en groeten van Frans. Hij vindt, dat je heel leuk schrijft ( Heb je van mij !!!)
    Dag hoor. Oma.

  • 09 December 2013 - 18:22

    Je Moeder:

    Mooi verhaal. Je schrijft leuk en ik hoop dat oma er weer zo'n mooi boek maakt. ( je weet wel van Zuid Afrika).
    Ik vraag het want ja er zijn mensen die nog dagelijks werken. Ze houden jullie overigens wel van de straat met al die party's en bijeenkomsten. Toch bang dat jullie kattenkwaad uithalen ?
    Ik ben een beetje jaloers op je korte broek. Het is hier nat , koud en druilerig dus geen korte broek weer.
    Nu fijn dat Myrna komt en ik wens jullie allebei heel veel plezier.
    een afstandsknuffel en liefs van mij. mama

  • 09 December 2013 - 18:26

    Je Moeder:

    Nog even een nabrander A. waar is mijn vorige reactie gebleven???. B. Het lijkt Ahmed wel die daar bij sinterklaas staat en C. Het is allemaal wel heeeeeeel eeeeerg enorm groot en luxe allemaal op de foto's. Hebben zij daar nog een vrouwelijke manager nodig bij structon( grapje)
    liefs mama

  • 09 December 2013 - 22:12

    Marlou En Dennis:

    Hoi Fedde, ziet er allemaal goed uit joh! Erg leuk om te lezen waar je allemaal mee bezig bent. Alvast veel plezier in dubai samen met myrna!!

    Groetjes dennis en marlou

  • 24 December 2013 - 18:34

    Matens:

    Hallo Fedde, Hier een berichtje uit steenwijk. Hier is het kerstavond. Maar wat het weer betreft is het niks aan regen regen en nog eens regen en een harde wind. Dat is bij jou wel anders daar is het heerlijk warm natuurlijk. Wij zitten aan de koffie en wat lekkers er bij. anders kon je langs komen maar het is wat ver weg.
    wij hopen dat je het naar je zin hebt. Het is anders dan in nederland maar hier leer je ook weer van.
    IK hoorde dat myrna ook die kant op gaat , dat is wel gezellig weer even samen.
    Nu verder ik ben niet echt een schrijver. ik weet het even niet meer.
    maar wij wensen je het aller beste en geniet er van.
    de groeten van hier .
    Appie en Hillie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fedde en Myrna

Actief sinds 17 Okt. 2013
Verslag gelezen: 936
Totaal aantal bezoekers 23649

Voorgaande reizen:

04 Juli 2022 - 04 Juli 2028

Sotralink Project

30 Oktober 2013 - 29 Oktober 2014

Metro project Strukton - Riyadh

Landen bezocht: